komunikaty
Jaki olej na oes? (28.05.2019 21:40)
Kategoria: komunikat | Tagi: LIQUI MOLY, Puchar Toru Słomczyn

Dobór oleju do silnika sportowego to nie łatwe zadanie. Sytuacja dodatkowo się komplikuje kiedy oprócz klasycznych kjs i Superoesów,  nasza rajdówka jest używana do… codziennych dojazdów do pracy. 

Dobór właściwego oleju do silnika w „cywilnym” samochodzie to dosyć prosta sprawa. To jaki produkt możemy zastosować ściśle określa producent silnika i nie ma tu miejsca na dowolność. Jeżeli fabryka zaleca  olej 5W40 to taki stosujemy aż do końca eksploatacji silnika.  Aby nie popełnić błędu wystarczy wejść na katalog doboru oleju na www.liqui-moly.pl i wybrać markę rocznik oraz rodzaj silnika naszego samochodu.  Gdy zignorujemy zalecenia producenta samochodu i zastosujemy olej o niewłaściwych parametrach może dojść do uszkodzenia silnika.
Oczywiście gdy samochód wykorzystujemy w sporcie możemy trochę odejść od sztywnych reguł, ale musimy to robić świadomie.

Po pierwsze baza
 Baza oleju jest najważniejsza, to ona determinuje właściwości oleju. Właśnie dlatego do sportu zalecamy oleje w pełni syntetyczne to znaczy oparte o bazę P.A.O
Technologia ta jest bardzo droga, ale to właśnie produkty oparte o taką bazę mają najwyższe indeksy lepkości (wartość, która określa jak olej zmienia wraz ze zmianą temperatury) i co bardzo ważne są odporne na utlenianie (inaczej starzenie).  Wbrew obiegowym opiniom oleje mineralne mają doskonałe właściwości smarne, ale w wysokiej temperaturze bardzo szybko ulegają utlenieniu przez co momentalnie tracą swoje pierwotne parametry. Oczywiście na rynku dostępne są również oleje na bazie estrów. Produkty te charakteryzują się dobrymi właściwościami przeciw zużyciowymi  jednakże są agresywne w stosunku do uszczelnień silnika.


Nie przesadzaj z lepkością
Lepkość jaką zastosujemy w naszej rajdówce zależy od kilku czynników. Przy wyborze konkretnych parametrów powinniśmy brać pod uwagę zalecenia producenta samochodu, sposób użytkowania silnika i ewentualne przeróbki jednostki napędowej.  Innymi słowy nie warto zawsze za wszelką cenę stosować oleju o lepkości 20w50 i 10w60. Po pierwsze większość silników fabrycznie powinna być eksploatowana na olejach klasy 5w30 i 5w40. Poza tym musimy pamiętać, że olej jest elementem konstrukcyjnym silnika takim jak panewka czy tłok. Czy któryś z tych elementów można dobrać na oko? Olej musi „pasować” do ciśnienia w układzie smarowania, luzów montażowych silnika czy parametrów pompy oleju i co ważne musi być dopasowanego charakterystyki silikonowych zaworów w filtrze oleju. Właśnie dlatego do samochodów użytkowanych na co dzień i okazjonalnie podczas amatorskich wyścigów optymalnym wyborem będzie olej w pełni syntetyczny olej 5W-40 Synthoil High Tec numer artykułu 1856, którego działanie testowaliśmy w jednym z poprzednich numerów naszego magazynu.
     
Na koniec warto również wspomnieć, że do samochodów ze sportowym charakterem nie warto stosować olejów niskopopiołowch, tzw. olejów low SAPS. Po prostu, oleje z takimi aprobatami mają mało dodatków przeciwzużyciowych opartych o siarkę fosfor i cynk a to właśnie te pierwiastki tworzą w silniku niewidzialną powłokę chroniącą przed nadmiernym zużyciem. Niestety te same składniki odkładają się filtrze DPF i przyspieszają  jego zapychanie



kalendarz imprez klubowych
22
Czerwca2019
- karting - seria ROTAX - 3 runda
<< Czerwiec 2019 >>
P W S C P S N
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

imprezy zakończone:

zak. 1/6/2019

zak. 26/5/2019

zak. 13/4/2019

zak. 7/4/2019




przygoda z Ak-Rzemieslnik


- Jak zapisać się do klubu

- Gdzie trenować

- Gdzie startować

- Sędziowanie na zawodach




Autodrom Słomczyn


Najnowsze galerie na stronie ak-rzemieslnik.pl:

3. runda Puchar Toru Słomczyn (1.06.2019)
3. runda Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross / Mistrzostw Europy Strefy Centralnej (25-26.05.2019)
3. runda Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross / CEZ (25-26.05.2019)









© Automobilklub Rzemieslnik 2010 - 2018